تمیز کردن مبل مخمل; ۴ ترفند آسان پاک کردن لکه پارچه مخمل

شستن-مبل-مخمل-1

تمیز کردن مبل مخمل 

تمیز کردن مبل مخمل و شستن بموقع آن موجب حفظ زیبایی و لطافت پارچه میشود. تمیز کردن مبل مخمل به ویژه اگر از پارچه مخمل طبیعی باشد دقت زیادی میخواهد زیر پرزهای مخمل نسبت به فشار حساس بوده و در صورت از بین رفتن آنها، مبلمان شما درخشندگی و لطافت خود را از دست میدهد. مبل مخمل سفید و روشن نیاز بیشتری به تمیز کردن و پاک کردن لکه ها دارد. انواع لکه ها مانند لکه جوهر و خودکار روی آنها بیشتر به چشم میاید.

چه نوع مبل مخملی دارید؟

قبل از اینکه شروع به معرفی مواد شوینده برای تمیز کردن مبل مخمل کنیم بهتر است بدانید چه نوع مبل مخلی دارید و با توجه به آن اقدام به شستن مبل مخمل کنید. دو نوع اصلی از مخمل وجود دارد: پنبه و مصنوعی.

انواع مبل با پارچه مخمل

برخی از محبوب ترین و پرفروش ترین انواع پارچه ها برای مبل مخمل در لیست زیر آورده شده است:

مخمل ابریشم: از ویژگی های این پارچه مبلی سبک و براق بودن است. بسیار جلوه خیره کننده ای دارد و گران می‌باشد.

مخمل پنبه‌ای: پارچه محکم و با روکش مات می‌باشد. جهت تولید مبل اغلب با پلی‌استر مخلوط می‌شود.

مخمل پشمی: پارچه ای سنگین و ضخیم اما نرم می‌باشد. مبل های تولید از این نوع پارچه در مناطق سردسیر طرفداران زیادی دارد.

مخمل کتانی: پارچه ای نرم و خنک که اغلب روکشی ناهموار دارد.

مخمل مصنوعی: 100% مصنوعی یا مخلوط با الیاف طبیعی. مبل های تولیدی با این پارچه مقاومت بیشتری در برابر سایش و همچنین انواع مواد شوینده دارند.

مخمل خرد شده: پارچه ای جذاب و براق با ظاهری صاف.

اصولاً مبل با مخمل مصنوعی مقاوم تر و برای خانواده هایی که که بچه و حیوانات خانگی دارند مناسب تر است. مراقبت و نگهداری آن نیز آسانتر است. برای مثال لکه سس به این راحتی ها روی مخمل مصنوعی دائمی و ماندگار نمیشود. ولی شستن و تمیز کردن مبل مخمل با الیاف پنبه ای می تواند کمی سخت تر از شستشوی سایر مبل های پارچه ای باشد، زیرا علاوه بر از بین بردن لکه، باید مراقب باشید که به الیاف آن آسیب نرسد.

تمیز-کردن-مبل-مخمل-در-خانه
تمیز کردن مبل مخمل در خانه

پاکسازی و نگهداری منظم

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که مبلمان مخصوصاً اگر از جنس مخمل باشد، حداقل یک بار در ماه به جاروبرقی نیاز دارد تا کثیفی جمع نشود. جاروبرقی به طور منظم بهترین روش برای اطمینان از عدم تأثیر آلودگی های سطحی در پارچه در هنگام نشستن یا خوابیدن افراد بر روی مبلمان است. بنابراین یک بار در ماه تمامی قسمت های مبل مخمل را جارو بکشید. زیرا ذرات درشت و برنده به راحتی به پارچه مخمل صدمه وارد میکنند. کوسن ها را بیرون آورده و پشت آنها را جاروبرقی کنید تا خرده ریزها یا گرد و غبار مخفی شده در پشت کوسن ها از بین برود. جاروبرقی مبل شما 5-10 دقیقه بیشتر طول نمی کشد. این کار ارزش داشتن یک مبل زیبا را دارد.

همچنین بعد از آن میتوانید با یک برس نرم ذرات غذا را از مبل مخمل جدا کنید. ابتدا با قسمت صاف برس پارچه مخمل را در جهت خواب آن تمیز کنید. سپس با قسمت اصلی برس از شر پرزها، کثیفی ها و موهای زائد خلاص شوید.
اگر مبل مخمل شروع به از دست دادن شفافیت خود کرده است، با یک مسواک در جهت خلاف خواب پارچه مالش دهید. همچنین با استفاده از بخارشو میتوانید به پارچه کمک کنید که فرم اولیه خود را بازیابد. در ادامه نحوه تمیز کردن مبل مخمل با بخارشوی شرح داده شده است.

مبل پارچه مخمل را در معرض آفتاب قرار ندهید. نور خورشید باعث کم رنگ شدن آن میشود. به ویژه اگر مبل مخمل با رنگ روشن دارید.

تست مواد شوینده:

قبل از شروع به تمیز کردن مبل مخمل، تست مواد شوینده انتخاب شده است. این کار باعث میشود اگر مواد شوینده، هرگونه ضرری برای پارچه داشته باشند، قبل از آسیب متوجه شده و از استفاده از آنها اجتناب کنید. بنابراین به یاد داشته باشید که قبل از شروع هر یک از مواد شوینده زیر را بر روی جای نامحسوس و خارج از دید مبل تست کنید. و اگر باعث کدر شدن ، رنگ پریدگی و موارد دیگر شدند، آن را کنار گذاشته و شوینده دیگری را انتخاب کنید.

تمیز-کردن-مبل-مخمل
تمیز کردن مبل مخمل

تمیز کردن مبل مخمل با بخارشو

اصولاً پارچه مخمل خواب دار است. یعنی دارای رشته های بلند نخ میباشد. بنابراین وقتی هشت ساعت می خوابید و با علائم چین و چروک روی صورت خود بیدار می شوید، همین اتفاق ممکن است برای مبل مخمل شما نیز رخ دهد. در اینگونه مواقع یک لکه به صورت چین خوردگی یا لکه با رنگ روشنتر بر روی مبل ظاهر میشود. البته به راحتی قابل رفع است.

بخارشو را در حالت اتو و در حرارت کم روشن کنید. هنگامی که داغ شد ، از یک گوشه شروع کنید و بخارشو را در جهت خواب مبل حرکت دهید. اطمینان حاصل کنید که از کمترین درجه گرما استفاده می کنید و بخارشو را بیش از چند ثانیه در یک محل نگه ندارید. میتوانید با استفاده از یک برس محل را شانه کنید.

تمیز-کردن-مبل-مخمل-2

تمیز کردن و شستن مبلمان مخملی با شوینده

مهم است که قبل از شستن مبل مخمل، نوع مواد و الیاف تشکیل دهنده پارچه مبلمان خود را بررسی کنید. برای از بین بردن لکه های بزرگ یا برجسته، تمیز کننده های حرفه ای توصیه می شوند، همچنین اگر مواد سازنده پارچه مخملی مبلمان از پنبه و پلی استر باشد، به مراقبت و دقت بیشتری هنگام شستشو در منزل نیاز است. فراموش نکنید برای تمیز کردن مخمل های ریون یا ابریشمی به هیچ وجه از جوهر نمک و سرکه استفاده نکنید. مخمل های ریون یا ابریشمی، پارچه های بسیار حساسی هستند و به راحتی هنگام شستشو آسیب می بینند. برخی از متخصصان هشدار می دهند که پارچه مخمل پنبه ای ممکن است هنگام شستشو لکه بزند، بنابراین احتیاط کنید و پارچه را بیش از حد مرطوب نکنید.

تمیز-کردن-مبل-مخمل-در-خانه-1
تمیز کردن مبل مخمل در خانه

برای تمیز کردن پنبه یا مخمل پلی استر می توانید از پاک کننده لوازم داخلی مانند Woolite استفاده کنید. (اگر به Woolite دسترسی ندارید از مایع ظرف شویی و یا صابون مایع استفاده کنید) تمیز کننده را پشت یا زیر مبل تست کنید. بررسی کنید تا مطمئن شوید که پارچه رنگ پس نمی دهد یا الیاف آن آسیب نمی بینند. به طور خلاصه با استفاده از اسفنج نرم یا پارچه تمیز و نرم و بدون پرز و پاک کننده، محل را با دقت تمیز کنید. بعد از شستن مبل مخمل، حتماً چندین بار پارچه مخمل را جارو بزنید و برس بکشید تا مخمل مرتب به نظر برسد.

توجه: پاک کننده Woolite یک ماده شوینده است که همراه با برس نرم و مفید برای یکدست کردن و تمیز کردن مبلمان طراحی شده است.

مراحل شستشوی مبل مخمل با صابون در خانه:

در ابتدا با استفاده از یک برس نرم  تمام سطوح مبل را مالش دهید. سپس با کمک لبه پشتی چاقو تمام ذرات و غذا و مواد دیگر چسبیده شده به پارچه مخمل را جدا کنید. حال مبل را با دقت فروان با جاروبرقی تمیز کنید. با این کار تمام ذرات جدا شده جمع‌آوری میشود. دقت کنید که هیچ شکاف و درزی از قلم نیافتد.

برس-و-چاقوی-مناسب-برای-تمیز-کردن-مبل-مخمل
برس و چاقوی مناسب برای تمیز کردن مبل مخمل

روش مرطوب کردن مبلمان مخملی هنگام شستشو

در این مرحله نیم لیتر آب، 2 قاشق غذاخوزی الکل و یک چهارم قاشق غذاخوری صابون مایع را در یک ظرف اسپری بریزید. دقت کنید که نیازی نیست از صابون بیشتری استفاده کنید. زیرا در پایان کار زدودن کف های ایجاد شده سخت میشود.

یک اسفنج و یا پارچه نخی سفید و تمیز بردارید و محلول را روی آن اسپری کنید. تمام سطوح مبل را با پارچه تمیز کنید. هر وقت که احساس کردید پارچه کثیف شده و قسمت تمیز دیگری ندارد آن را تعویض کنید. مبل را بیش از حد خیس نکنید. از پارچه ابریشمی برای تمیز کردن لکه استفاده کنید تا لکه کاملاَ ناپدید شود. خشک شدن سریع پارچه مخملی بسیار مهم است.

مواد-شوینده-را-به-پارچه-اسپری-کنید
مواد شوینده را به پارچه اسپری کنید

روش خشک کردن مبلمان مخملی

باید پاک کننده کاملاً روی پارچه خشک شود. پس از شستن مبل مخمل با استفاده از سشوار یا پنکه آن را در سریعترین زمان ممکن خشک کنید. اگر از سشوار استفاده میکنید، آن را بر روی حرارت زیاد قرار ندهید و دقت کنید فاصله مناسب از پارچه حفظ شود. از یک قلم مو نرم برای یک دست کردن مخمل همزمان با خشک کردن، استفاده کنید.

خشک-کردن-با-سشوار
با کمک برس و سشوار سطوح مبل مخمل را خشک کنید

پاك كردن لكه از روي مبل مخمل با ترکیب جوش شیرین و آبلیمو

ترکیب جوش شیرین و آب لیمو محلول مناسب و نسبتاً قدرتمندی برای از بین بردن لکه روی مبل مخمل می‌باشد. این ترکیب علاوه بر از بین بردن لکه ها باعث خوشبو شدن مبل مخملی شما نیز میشود. مبل ها همواره در معرض انواع لکه ها بخصوص لکه های ناشی از چای ، قهوه یا انواع خوراکی های کودکان قرار دارد. بهتر اثر همیشه سریع عمل کنید. به عنوان مثال اگر یک استکان چای روی مبل شما ریخت، فوراً با یک پارچه تمیز و خشک چایی اضافه را خشک و جذب پارچه کنید.

تمیز-کزدن-مبل-مخمل-در-منزل
تمیز کردن مبل مخمل در منزل (عکس متعلق به Darlings of Chelsea می‌باشد)

حال در یک ظرف کوچک دو قاشق غذاخوری جوش شیرین پخته را با نصف فنجان آبلیمو ترکیب کنید. آبلیمو باعث کف کردن محلول می‌شود. اگر احساس کردید به اندازه کافی کف ایجاد نشده، می‌توانید کمی آبلیمو اضافه کنید. قبل از شروع به لکه بری ، در قسمتی نامحسوسی از مبل محلول را تست کنید. تا احتمال هرگونه خطا و آسیب به مبل مخمل شما از بین برود. حال یک پارچه تمیز ، سفید و بدون پرز برداشته و آن را به محلول آغشته کنید. سپس با آن پارچه به آرامی محل لکه را مالش دهید.

دقت کنید که فشار زیادی وارد نکنید. زیرا برخی پارچه های مخمل بسیار حساس هستند و به راحتی فرم اولیه خود را از دست می‌دهند. همچنین جای لکه را پخش نکنید و از بیرون لکه به درون آن تمیز کنید. حال با یک پارچه خشک کف اضافه را جمع‌آوری کرده و صبر کنید تا محل خشک شود. برای خشک شدن سریعتر میتوانید از سشوار با حرارت ملایم استفاده کنید.

در صورت باقی ماندن آثار لکه می‌توانید مراحل را تکرار کنید.

نکات پایانی برای طول عمر بیشتر مبل مخمل

  • از مواد شوینده با حرارت زیاد و داغ جهت شستشوی مبل مخمل استفاده نکنید. گرما میتواند به پارچه مخمل آسیب بزند و باعث تغییر رنگ شود. برای مثال از آب خیلی داغ استفاده نکنید و یا اگر تصمیم به استفاده از بخارشو دارید، هنگام تمیز کردن مبل مخمل احتیاط کنید و حتما قبل از شروع در گوشه‌ای دور از دید، آن را تست کنید.
  • اگر پارچه مبل شما حساس بوده و یا با الیاف طبیعی ساخته شده است، در صورت امکان سعی کنید از یک متخصص مشورت بگیرید.
  • هوشیار باشید. سعی کنید از مواد شوینده دارای رنگ استفاده نکنید. صابون یا مایع ظرفشویی شفاف گزینه مناسبی است
  • به این نکته توجه کنید که هر چیزی در مقابل تابش نور خورشید و حتی تابش یک لامپ قوی به مرور زمان کمرنگ تر میشود. پارچه مخمل نسبت به این مورد بسیار حساس است. بنابراین اگر کم رنگ شدن مبل مخمل برای شما مهم است سعی کنید آن را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه دارید.
  • در بسیاری موارد بعضی وسیله های ارزشمند در شکافهای پنهان مبل مخمل گیر می‌کنند. اگر چنین احتمالی وجود دارد، توصیه میشود جهت جلوگیری گم شدن آنها، چیزی مثل جوراب شلواری به سر لوله آن وصل کرده و شکاف ها را تمیز کنید.
  • به محض اینکه هرگونه مایعاتی بر روی مخمل ریخت، قبل از هرکاری یک حوله پارچه‌ای جذاب و یا چند برگ دستمال کاغذی با قدرت جذب بالا را روی آن قرار دهید. اینها تا حد ممکن مایعات اضافی را جذب می‌کنند.

تمیز کردن مبل مخمل سفید، کرم یا روشن

گاهی شستشوی مبل با آب زیاد باعث نفوذ آب به اسفنج مبل و افت اسفنج میشود. روش مناسب این است که شامپو فرش رو با آب مخلوط کنید، هم بزنید و با کف حاصله روی اون مبل رو بشویید. دقت کنید که از کف روی محلول استفاده کنید تا حداقل آب را داشته باشید و آب درون مبل نفوذ نکند. همیشه قبل از شروع تست محلول را روی نقطه نامحسوسی از مبل فراموش نکنید.

تمیز کردن مبل مخمل با کمک متخصصین مبل شویی در منزل

گاهی مدتی زیادی از ایجاد لکه روی مبل مخمل گذشته است. لکه کاملا خشک شده و تمیز کردن آن با مواد شوینده معمولی و بدون دستگاه به طور کامل امکان پذیر نیست. در چنین مواردی پیشنهاد ما استفاده از کمک تکنسین های مبل شویی می‌باشد. آنها در سریع ترین زمان و بدون آسیب رساندن به مبل مخملی شما و با هزینه نسبتاً پایین و مناسب عمل لکه بری را انجام میدهند. پیشنهاد میکنیم اکنون به مبل شویی در منزل مراجعه کنید، شهر خود را انتخاب کرده و با بهترین کارشناسان شهر خود تماس بگیرید. میتوانید با دریافت مشاوره رایگان و بررسی هزینه مبل شویی در منزل در صورت تمایل سفارش دهید.

خلاصه مطلب

مبلمان مخمل به دلیل زیبایی و ظرافتش نیازمند مراقبت ویژه است. پاکسازی مرتب، استفاده از جاروبرقی و بخارشوی، و دوری از نور مستقیم خورشید، از نکات مهم برای حفظ مبل‌های مخملی است. از شوینده‌های مناسب استفاده کنید و قبل از استفاده روی بخش نامحسوسی از مبل تست کنید. مبل‌های مخمل مصنوعی مقاومت بیشتری دارند، اما مخمل‌های پنبه‌ای و طبیعی حساس‌تر هستند. ترکیب جوش‌شیرین و آبلیمو یا مواد شوینده ملایم برای لکه‌برداری مناسب است. در صورت وجود لکه‌های سخت، توصیه می‌شود از مبل‌شویی حرفه‌ای کمک بگیرید.

آیا مبل های مخمل قابل شستشو هستند؟

مخمل جز پارچه های حساس می‌باشد. به خصوص اگر مبل با مخمل طبیعی تولید شده باشد. با این حال بله! مبل مخمل قابل شستشو است. ولی در هنگام شستن مبل مخمل باید احتیاط لازم را داشته باشید. در این این آموزش به بیان بهترین روش های تمیز کردن مبل مخمل پرداخته ایم.

مبل تولید شده با مخمل مصنوعی را میتوان با بخارشو تمیز میشود. زیرا مقاومت بیشتری نسبت به الیاف طبیعی دارد. ولی در صورتی که الیاف مخمل پنبه یا ابریشم باشد بهتر است شستشوی آن را به متخصصان مبل شویی بسپاریم.

به طور کلی مبلمانی که دارای برچسب شستشو با کد S میباشد نباید با آب تمیز شود. این مدل مبل واکنش خوبی با آب نشان نداده و بهتر است با یک محلول شستشوی خشک تمیز شود.

پارچه مبل مخملی رو که از الیاف مصنوعی تولید شده میتوانید با بخارشو تمیز کنید ، به این علت که در مقایسه با پارچه های مخمل با الیاف طبیعی دوام بیشتری دارند. ولی مبل مخمل ساخته شده از ابریشم ، پنبه یا پارچه ، باید توسط افراد حرفه ای با ابزار و تجهیزات مناسب تمیز شود ، زیرا این پارچه ها به راحتی آسیب می بینند. برای مثال خیلی راحت چین می خورند یا کمرنگ می شوند. پیشنهاد میکنم در قسمت مبل شویی در منزل شهر خودتون رو انتخاب کنید و با تکنسین های مبل شویی نزدیک به خودتون مشورتی داشته باشید.

معمولاً راهکار موثری برای پارچه مبل رنگ پریده در اثر نور آفتاب وجود ندارد. بهترین کار این است که مبل را از جلوی تابش نور مستقیم آفتاب بردارید و یا از کاور مبل استفاده کنید. با این حال روش زیر را امتحان کنید. روی برخی پارچه ها تا حدی مناسب است و سبب بازیابی رنگ پارچه مبل میشود.
یک چهارم فنجان سرکه سفید، نمک و بوراکس را با هم مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس بر روی سطح رنگ پریده پخش کنید. ۲ تا ۳ ساعت بعد محل را با آب گرم به آرامی شستشو بدید تا مخلوط کاملاً پاک شود. حدود ۵ تا ۱۰ ساعت صبر کنید تا محل کاملاً خشک شود.

مجله آقای مبل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *