تفاوت فوم و اسفنج در تعمیر مبل، فوم سرد بهتر است یا اسفنج

فوم-یا-اسفنج-برای-مبل

فوم یا اسفنج; کدام برای تعمیر مبل بهتر است؟

در ابتدا باید بدانید که فوم سرد و اسفنج تراکم بالای 30 یا 35 کیلویی هر دو جز متریال های بسیار خوب برای تعمیر مبلمان هستند. هر دو دوام و طول عمر بالا و تقریباً یکسانی دارند. تعمیرکاران مبل با توجه به نوع مبل و مکان مورد استفاده(نشیمن، تکیه گاه یا دسته ها) مناسب ترین را انتخاب میکنند. در ویدئو زیر بیان میکنیم که با توجه به مدل مبل و مکان مورد استفاده اسفنج ۳۵ کیلویی بهتر است یا فوم سرد؟

دسته

فوم در تعمیر مبل

فوم ها ترکیبات شیمیایی ویژه ای هستند که در کوره های مخصوص و با حرارت مستقیم و یا غیر مستفیم ساخته میشوند. از انواع فوم سرد و گرم برای تولید و یا تعمیر مبلمان استفاده میشود.

تعمیر-مبل-با-فوم

فوم ها سطح یکدست و شیشه ای دارند و در انواع ساده و محدب تولید میشوند. بیشتر استفاده فوم ها در تولید و یا تعمیر نشیمن مبل های کلاسیک و سلطنتی (استیل) میباشد. فوم ها در انواع مختلف فوم سرد و گرم با کیفیت های گوناگون در بازار موجود است.

فوم سرد:

فوم سرد با نام مموری فوم نیز شناخته میشود. این نوع فوم در مجاورت حرارت غیر مستقیم و دمای پایین تولید شده و عمری طولانی دارد. مولکول های فوم در حرارت پایین حالت ارتجاعی بهتری به خود میگیرند.

فوم گرم:

این نوع فوم با حرارت مستقیم و دمای بالا پخته میشود. از ویژگی های اصلی فوم گرم سفت بودن آن است. البته با گذشت زمان نرم تر میشود. فوم گرم بعد از مدتی گود می‌افتد.

تشخیص فوم سرد و گرم

جهت تشخیص فوم سرد و گرم از یکدیگر کافیست قسمتی از آن را با انگشت فشار داده و بعد از چند ثانیه انگشت خود را بردارید. در صورتی که جای انگشت شما بر روی فوم باقی نماند آن فوم سرد است. ولی اگر جای انگشت شما باقی ماند و یا فوم پاره شده، فوم گرم است. همچنین لازم به ذکر است که به طور کلی فوم ها به ویژه فوم سرد با کاهش دما سفت تر میشوند. پس اگر در فصول سرد سال به فروشگاه مراجعه کردید و فوم سرد سطح سفتی داشت، طبیعی است.

جهت اطلاعات بیشتر درباره تفاوت فوم سرد و فوم گرم ویدئو کوتاه زیر را ببینید.

 

اسفنج در تعمیر مبل

اسفنج که در واقع همان ابر است، در تراکم و وزن های مختلف تولید میشود و با توجه به میزان ضخامت آنها جهت تعمیر دسته یا نشیمن و یا تکیه گاه مبل مورد استفاده قرار میگیرند. اسفنج از سه ماده اصلی ایزوسیانات، پلی یول و آب تولید میشود.

اسفنج-تعمیر-مبل

اسفنج هایی که دارای تراکم وزنی بالایی هستند، با توجه به نرمی و حالت ارتجاعی بسیار خوبی که دارند از بهترین مواد اولیه برای مبلمان راحتی میباشند. برای مثال تعمیرکاران حرفه ای جهت تعمیر نشیمن مبل راحتی بیشتر از اسفنج 30 یا 35 کلیویی پرتراکم استفاده میکنند. اسفنج 30 کیلویی برای بدنه مبلمان و اسفنج 35 و 40 کیلویی برای نشیمن آن مناسب است.

جهت آشنایی بیشتر با انواع اسفنج در مبل سازی ویدئو زیر را ببینید.

 

فوم سرد بهتر است یا اسفنج

از آنجا که در مبلمان راحتی معمولاً از پارچه های نازک و کشی استفاده میشود، انعطاف پذیری اسفنج سبب ایجاد نشیمن بهتر در آنها میشود. از طرفی در مبل های نئوکلاسیک، کلاسیک یا سلطنتی معمولاً از پارچه های ضخیم استفاده میشود. لذا سطح یکدست فوم باعث چسبیده شدن پارچه و چروک نشدن آن میشود. از این رو در بیشتر مواقع برای تعمیر مبلمان راحتی از اسفنج تراکم بالا و برای تعمیر مبلمان استیل از فوم سرد باکیفیت استفاده میشود.

فوم-مبل

هرچه تراکم وزنی اسفنج بالاتر باشد، کیفیت و عمر نشیمن بالاتر خواهد بود. مدل های با کیفیت تر اسفنج به نام یورو لوکس و اچ آر شناخته میشوند.

همانطور که بیان شده با توجه به مدل مبل یا آن بخش از مبل که به تعمیر نیاز دارد، مناسبترین مواد انتخاب میشود. ولی به طور کلی مبلمانی که با فوم سرد با کیفیت بالا تعمیر شود، عمری طولانی و دوامی بالا دارد ولی نشیمن آن کمی خشک است. از طرف دیگر اسفنج تراکم بالا نشیمن نرم تر و راحت تری دارد.

مجله آقای مبل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *