تعویض پارچه مبل، صفر تا صد انتخاب پارچه و معرفی بهترین تعمیرات

تعویض-پارچه-مبل

با تعویض پارچه مبل و رویه کوبی آن میتوانید مبلمانی نو داشته باشید. البته با هزینه کمتر نسبت به خرید مبل! حتی گاهی علاوه بر تعویض رویه مبل، تغییر در مدل مبلمان نیز امکان پذیر است. در اینجا ابتدا روش انتخاب بهترین پارچه مبل و هزینه خرید و تعویض پارچه مبل را بیان میکنیم. سپس به این سوال پاسخ میدهیم که آیا نیازی به تعویض فوم و یا اسفنج مبل دارید. همچنین اگر خودتان میخواهید پارچه مبل را عوض کنید روش کار را میگوییم. در آخر نیز بهترین کارگاه های تعمیر مبل در کشور را به همراه نمونه کار قبل و بعد از تعویض پارچه مبل معرفی میکنیم.

 

انتخاب پارچه

انتخاب پارچه مبل اولین قدم برای تعویض پارچه مبل انتخاب پارچه مبلی مناسب میباشد. پارچه مناسب را باید با توجه به جنس، رنگ و قیمت آن انتخاب کنید.

جنس پارجه

جنس پارچه جنس پارچه مبل با توجه به نیاز شما متفاوت است. انواع پارچه های تدی، مخمل، چرم پارچه و … در بازار وجود دارد.

اگر مبل راحتی دارید بهتر است اولویت شما در انتخاب پارچه راحتی نشیمن آن و همچنین راحتی تمیز کردن آن باشد. زیرا معمولاً به طور روزمره و در ساعات طولانی از مبل های راحتی استفاده میشود. از این رو این پارچه ها در معرض کثیفی قرار دارند. بهتر است جنس پارچه را طوری انتخاب کنید که لکه ها براحتی از روی آنها پاک شوند. همچنین بدلیل استفاده فراوان باید کیفیت بالایی داشته باشد و به سرعت فرسوده نشود. انواع پارچه کتان، چرم پارچه و پارچه های مخمل باکیفیت برای مبلمان راحتی مناسب هستند.

برای مبلمان چستر نیز پارچه باید مقاومت بالایی در برابر کشش داشته باشد. زیرا وجود دکمه های فراوان پارچه را تحت کشش زیادی قرار میدهد. برای جلوگیری از پارخ شدن محل دوخت دکمه کیفیت پارچه اهمیت دارد. در هنگام انتخاب پارچه برای مبل چستر استحکام آن را بررسی کنید. در گذشته انواع چرم برای مبل چستر بسیار محبوب بود ولی امروزه انواع پارچه کتان با کیفیت بالا محبوبیت بیشتری دارد.

اولویت انتخاب پارچه برای مبل سلطنتی و استیل زیبایی آن میباشد. زیرا معمولاً اولین هدف خریدار این نوع مبلمان زیبایی و شکوه آن است. انواع پارچه های بافت برجسته برای مبل سلطنتی بسیار محبوب است. ازمیان آن ها میتوان به پارچه های کریستال و شانل اشاره کرد. همانطور که گفتیم کیفیت پارچه مبلی مهم است. متاسفانه انواع پارچه مبلی ضعیف و با تراکم بافت پایین در بازار وجود دارد. ویدئو زیر را ببینید تا بتوانید براحتی پارچه های خوب و باکیفیت را تشخیص دهید.


رنگ پارچه مبلی

مسلما اولین اولویت در انتخاب رنگ پارچه سلیقه شما میباشد. ولی در نظر گرفتن چند اصل مهم میتواند در انتخاب بهتر شما را یاری کند. معمولاً بهتر است رنگ پارچه را با توجه به رنگ سایر لوازم منزل مانند فرش ها، دکوراسیون و دیوارها انتخاب کنید. البته به یاد داشته باشید که پارچه هایی با طرح ساده و رنگ ها خنثی را میتوانید با انواع دکوراسیون ست کنید.

گاهی در انتخاب رنگ پارچه به مد توجه زیادی میشود. ولی فراموش نکنید که احتمالاً شما تا چند سال آینده تصمیم به تعویض دوباره پارچه مبل نخواهید داشت. درحالیکه سال بعد ممکن است مد روز عوض شود. بنابراین بهتر است در هنگام انتخاب پارچه بیش از اندازه مد را اولویت قرار ندهید. به طور کلی رنگ های خنثی (کرم، طوسی، خاکستری، قهوه‌ای و …) هیچگاه از مد نمی‌افتند. من در مقاله دیگری چندین ترکیب مناسب و بسیار زیبا برای رنگ پارچه مبل را بیان کرده‌ام. پیشنهاد میکنم انتخاب رنگ پارچه مبلی را بخوانید.

قیمت پارچه مبلی

قیمت پارچه مبلی مسلماً قیمت پارچه مبلی در انتخاب آن تاثیر دارد. انواع پارچه مبلی از 70 تا 500 هزار تومان برای هر متر پارچه وجود دارد. در جدول زیر قیمت انواع پارجه مبلی ذکر شده است.

لیست قیمت پرفروش ترین پارچه های مبلی (1403)

نوع پارچه محدوده قیمت (هر متر تومان)
پارچه مبلی پورشه 100.000 الی 225.000
پارچه مبلی سافت 140.000 الی 285.000
پارچه مبلی مازراتی 95.000 الی 209.000
پارچه مبلی مسکو 125.000 الی 252.000
پارچه مبلی مسکو (درجه 2) 90.000 الی 190.000
پارچه مبلی نیوجرسی 123.000 الی 296.000
پارچه مبلی کریستال 100.000 الی 510.000
پارچه مبلی شانل 178.000 الی 550.000
چرم پارچه 143.000 الی 386.000
پارچه مبلی مخمل 119.000 الی 588.000

پیشنهاد مطالعه: ما در بخش دیگری 22 مدل پرفروش ترین پارچه های مبلی در بازار را معرفی کرده ایم. در صورت تمایل پارچه مبلی را ببینید.

بررسی فوم و اسفنج مبل

فراموش نکنید که بخش زیادی از رویه کوبی مجدد مبل مربوط به هزینه های خرید پارچه و اجرت دوخت آن میباشد. بنابراین بد نیست که زیرکار مبل را نیز بررسی کنید. زیرکار مبل شامل مواردی چون فوم، اسفنج و فنربندی آن میباشد. اگر فوم یا اسفنج مبل نیاز به تعویض داشته باشد ولی شما از آن صرف نظر کنید، مطمئن باشید که مبلمان حتی با پارچه نو به شکل یک مبل کاملاً جدید و زیبا در نخواهد آمد.

بنابراین اگر فوم و اسفنج آن دچار افت شده است حتما از تعمیرکار بخواهید که آنها را کاملاً تعویض کند و از مراحل کار برای شما عکس ارسال کند. انواع روش های تقویت اسفنج قدیمی به هیچ عنوان کارساز نیست.

اگر مبل سلطنتی و یا استیل دارید از انواع فوم سرد شرکتی جهت ساخت زیرکار استفاده میشود. یکی از بهترین تولیدکنندگان فوم سرد شرکت بسپار است.

برای انواع مبل راحتی و چستر میتوانید از فوم سرد یا اسفنج استفاده کنید. برای قسمت های دسته و تکیه گاه اسفنج 25 یا 30 کیلو مناسب است. و برای قسمت های نشیمن باید از فوم سرد یا اسفنج متراکم 35 کیلو استفاده شود.

جهت آشنایی بیشتر با فوم و اسفنج و کیفیت آنها تفاوت فوم سرد و اسفنج در مبلمان را بخوانید.

انتخاب تعمیرکار خوب

حال که تصمیم به تعویض پارچه مبل گرفته‌اید مهمترین نکته انتخاب تعمیرکار خوب و حرفه ای است. فراموش نکنید شیوه دوخت پارچه م میزان کشش آن در هنگام دوخت در طول عمر مبلمان شما تاثیر زیادی دارید. بنابراین وقت کافی بگذارید و یک تعمیرکار مناسب انتخاب کنید.

نکات مهمی که هنگام انتخاب تعمیرکار مبل باید به آنها توجه کنید:

  • قیمت تنها ملاک انتخاب شما نباشد. حتماً نمونه کارهای کارگاه تعمیر مبل را ببینید و توجه کنید که چه مقدار اصطلاحاً بار سوار مبل میکنند. (از لحاظ ابر و فوم و اسفنج)
  • از مراحل انجام کار عکس و تصویر داشته باشند. بررسی کنید که مبل رو کامل میشکافند و متریال فرسوده را پاکسازی میکنند. متاسفانه بعضیها حتی مبل را نمیشکافند و فقط تقویت سطحی میکنند و پارچه جدید را روی همان کار قبلی رویه کوبی میکنند.
  • چه برای تولید و چه تعمير توجه کنید که اگر بخواهید قبل از شروع همکاری یا در حین کار در محل کارگاه حضور داشته باشید مشکلی با حضور شما نداشته باشند یا اگر نمیتوانید حضوری در محل باشید، ایشان عکس یا فیلم از مراحل انجام کار برای شما ارسال کنند.
  • سوالات شما را با دقت و حوصله جواب بدهند و تخصص انجام تمامی مراحل کار تعمیر مبلمان رواداشته باشند.
  • اگر مبل دوخت یا لمسه تزئینی دارد تا زمانیکه شما نخواهید گروه تعمیرات حق حذف آنها را ندارد. مگر اینکه شما بخواهید آن دوخت ها و یا لمسه ها از روی مبل حذف شود.

مراحل تعویض پارچه مبل و رویه کوبی به صورت حرفه‌ای

همانطور که در ویدئو زیر می بینید تمام قسمت های قدیمی مبل از اسکلت جدا شده و مبلمان کاملاً به چوب رسیده است.


تعویض پارچه مبل در خانه

هرچند تعویض پارچه مبل نیاز به مهارت کافی دارد و باید توسط تعمیرکار حرفه ای انجام شود ولی اگر میخواهید کمتر هزینه کنید و همچنین حوصله و سلیقه کافی و امکاناتی چون منگنه کوبی بادی دارید، میتوانید تعویض پارچه مبل را در خانه نیز انجام دهید. ویدئو زیر آموزش تعویض پارچه مبل در خانه میباشد. در این ویدئو تویض پارچه مبل یک صندلی فرحی انجام شده است.


هزینه تعویض پارچه مبل

همانطور که بیان کردم هزینه تعویض پارچه مبل به مواردی چون قیمت پارچه و متراژ مورد نیاز بستگی دارد. پارچه های مبلی از 100 تا 400 هزار تومان برای هر متر در بازار موجود است. و مبل های مختلف با توجه به مدل آنها به 10 تا 40 متر پارچه نیاز دارند.

به عنوان مثال یک مبل راحتی 7 نفره به طور میانگین چیزی در حدود 25 متر پارچه نیاز دارد. پس هزینه تعویض پارچه مبل راحتی 7 نفره به قرار زیر است: (با فرض اینکه پارچه متری 200 هزار تومانی تهیه کرده‌اید)

  • هزینه خرید پارچه: 25*200.000= 5.000.000 تومان
  • هزینه تعویض فوم در حدود 3.000.000 تومان
  • اجرت تعمیر در حدود 3.000.000 تومان

بنابراین هزینه تعویض پارچه مبل راحتی 7 نفره 11 میلیون تومان است.

البته به این مبلغ ممکن است مواردی چون رنگ آمیزی اسکلت مبل، تعمیر شکستگی ها و صداگیری و … اضافه شود.

نمونه‌کارهای تعویض پارچه مبل

در تصاویر زیر میتوانید چندین نمونه‌کار قبل و بعد از تعویض پارچه مبل را مشاهده کنید.

تعویض-پارچه-مبل
1️⃣مبل ۳ نفره
2️⃣ تعویض پارچه مبل به انتخاب مشتری رویال درجه ۱
3️⃣ استفاده از فوم سرد با ضمانت ۴۸ ماه برای کف مبل
4️⃣ تغییر مدل تکیه گاه و اجرای طرح چستر
5️⃣ تعویض کامل اسفنج دسته و تکیه گاه
تعویض-پارچه-مبل-و-تغییر-مدل
1️⃣مبل ۷نفره (۳+۲+۱+۱)
2️⃣ تعویض پارچه مبل به انتخاب مشتری فوستو درجه ۱
3️⃣ تقویت اسفنج کف مبل
4️⃣ تغییر مدل تکیه گاه و اجرای طرح چستر با دکمه
5️⃣ تعویض کامل اسفنج دسته
تعویض-پارچه-مبل-1
1️⃣مبل ۷نفره (۳+۲+۱+۱)
2️⃣ تعویض پارچه مبل به انتخاب مشتری لوییز ویلتون درجه ۱
3️⃣ استفاده از فوم سرد با ضمانت ۴۸ ماه برای کف مبل
4️⃣ تغییر مدل تکیه گاه و اجرای طرح شیاری
5️⃣ تعویض کامل اسفنج دسته و تکیه گاه
7️⃣ تغییر مدل کف مبل
مجله آقای مبل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *